علوم نافع از دیدگاه آیات و روایات
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی قم
- نویسنده نسیبه چترایی
- استاد راهنما مصطفی کریمی
- سال انتشار 1389
چکیده
پایان نامه حاضربا عنوان«علم نافع از دیدگاه آیات و روایات» به دنبال پاسخ به این سوال است که علم نافع چگونه علمی است؟ و اصولا در آیات و روایات منظور از آن چیست؟ دریافتیم از دیدگاه اسلام علمی که تحصیل آن بر مسلمانان فریضه دانسته شده یک علم معین نیست. هر علمی که برای جامعه اسلامی مفید و لازم بوده و سودی به حال فرد و جامعه داشته باشد علم نافع است. چنین علمی منجر به تغییر رفتار می شود و دو منشا اثر است. این علمی است که روحانیت بشر را تکمیل می نماید و او را از ظلمت می رهاند و به جاده فضیلت و تکامل رهبری می کند. ما شیعه هستیم و ائمه اطهار (علیهم السلام) را اوصیای پیغمبر اکرم (صلی الله علیه واله) می دانیم و گفتار آنها و سیرت آنها برای ما سند است. از شرافت و اهمیت علم نافع در قرآن همین بس که در آیاتی تاکید بر لزوم «تعلیم» و «تعلم» دارد و در بعضی آیات هم آمده است که هدف آفرینش جهان، علم و معرفت است. از دیدگاه این دو منبع آسمانی «حیات معقول» اصلی ترین و مهمترین ویژگی علم نافع است. عبودیت و بندگی در چهره تقوی، اخلاص و اخلاق، به کارگیری علم و درخواست از پروردگار از شروط کسب علم نافع است. تعصب، زنگار دل و محبت دنیا هم از موانع دریافت چنین علمی به شمار می رود. برای تبیین موارد بیان شده سعی شده نگاهی تفسیری به آیات و روایاتی که در رابطه با علم نافع و صفات آن یا صفات کسانی که از چنین علمی بهره مند ند شود. واژه های کلیدی: علم نافع، جایگاه قرآنی و روایی علم نافع، ویژگی های علم نافع، آثار علم.
منابع مشابه
مراتب خلقت از دیدگاه آیات و روایات
مطابق آیات و روایات، عالم تکوین در دو بخش عالم انوار و عالم اجسام خلق شده است. عالم اجسام متوقف و وابسته به عالم انوار و عالم انوار مدبر آن است. اولین مخلوق خداوند، نور وجودی حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله است که همه چیز از آنپیدا شده و اصل عالم خلقت است. تعابیر مختلفی چون عقل، نور، روح و قلم درباره آن به کار رفته است. انوار حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام ، فاطمه علیهاالسلام ، ائمه اطهار، انوار ...
متن کاملمراتب خلقت از دیدگاه آیات و روایات
مطابق آیات و روایات، عالم تکوین در دو بخش عالم انوار و عالم اجسام خلق شده است. عالم اجسام متوقف و وابسته به عالم انوار و عالم انوار مدبر آن است. اولین مخلوق خداوند، نور وجودی حضرت محمد صلی الله علیه و آله است که همه چیز از آن پیدا شده و اصل عالم خلقت است. تعابیر مختلفی چون عقل، نور، روح و قلم درباره آن به کار رفته است. انوار حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ، فاطمه علیهاالسلام ، ائمه اطهار، انوار ...
متن کاملسبک تغذیه در سلامت انسان از دیدگاه آیات و روایات
تغذیه صحیح و سالم، تغذیهای است که از نظر ظاهری باید از هرگونه عوامل آلوده و بیماریزا به دور بوده و از نظر کیفی و عناصر معدنی و انرژیزا نیز غنی باشد به طوری که بتواند نیازهای بدن را به احتیاجات غذایی در شرایط مختلف رشد و سلامت و بیماری تأمین کند، به عبارت دیگر تغذیهای است که در آن تنوع و تعادل رعایت گردد. که هدف از این مقاله بررسی سبک تغذیه سالم در سلامت انسان از دیدگاه آیات و روایات است. پژ...
متن کاملسبک تغذیه در سلامت انسان از دیدگاه آیات و روایات
تغذیه صحیح و سالم، تغذیهای است که از نظر ظاهری باید از هرگونه عوامل آلوده و بیماریزا به دور بوده و از نظر کیفی و عناصر معدنی و انرژیزا نیز غنی باشد به طوری که بتواند نیازهای بدن را به احتیاجات غذایی در شرایط مختلف رشد و سلامت و بیماری تأمین کند، به عبارت دیگر تغذیهای است که در آن تنوع و تعادل رعایت گردد. که هدف از این مقاله بررسی سبک تغذیه سالم در سلامت انسان از دیدگاه آیات و روایات است. پژ...
متن کاملاصول اخلاقی در آموزش پزشکی از دیدگاه آیات و روایات
Professional ethics is a part of the ethics of the individual component of each discipline. Whether it is in the field of medicine from the viewpoint of the Qur'an and the traditions, or how this context is discussed, is the focus of this article. With reference to the most important principles of the principles governing the medical education system, we are going to explain these principles. T...
متن کاملمیراث فرهنگی از دیدگاه آیات و روایات
میراث فرهنگی شامل آثار مادّی و معنوی است، که از گذشتگان بر جای مانده و مطابق با آموزه های اسلامی باشد. این بحث از مباحثی است که کمتر مورد توجّه علمای اسلامی قرار گرفته است امّا با توجّه به نقش و اهمیّت آن در تربیت انسان ها پژوهش حاضر در شکل رساله کارشناسی ارشد بر آن است تا به تحلیل و بررسی اهمیّت میراث فرهنگی در اسلام بپردازد؛ لذا در این راستا این رساله به 6 فصل تقسیم شده است. در فصل نخست کلیّات بحث م...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی قم
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023